Sportsplan 11 – 12 år
Trenerne skal:
- Ha smilet på lur
- Se alle
- Orden + ro = trygghet
- Aldri kø
- Store i angrep – små i forsvar
- Skape og utnytte overtall i angrep
Innhold på treningene:
Treningens faser, trykk på lenkene for øvelser:
- Lagets startrituale (samles i ring og holde om hverandre)
- Skadeforebygging og motorisk trening, bevegelseslære – skadefri
- Sjef over ballen øvelser, leker og sjef-over-ballen-øvelser,
- Sjef over ballen gjennom lek
- Spille med og mot fra 1 mot 1 til overtallsspill
- 1 mot 1, 2:1, 2:2, 3:2
- Skape og utnytte overtall i angrep
- Tilpasset smålagsspill
- Introduksjon og utfordringer med den nye spillformen – nye relasjoner
- Varier med mål, fire mål og føre over linje
- Spill der angrepslag er i overtall
- Differenser med antall spillere og størrelse på banen: tid og rom
- Vær tro mot formasjon – jobb med posisjon
- Angrep:
- Kan og vil jeg bli ballfører?
- Bevegelse bak, foran og forbi?
- Fra trangt til ledig
- Tar i større grad utgangspunkt i ulike spillsituasjoner (se ungdom)
- Inn i siste 1/3
- Når vi vinner ballen – rett i angrep
- Små i forsvar:
- Duellsstolthet
- Omstilling
- Hvem presser – hvem sikrer – hvem dekker rom
- Sideforskyving – konsentrere
- Ta i større grad utgangspunkt i karakteristiske spillsituasjoner
- Scoringsøvelser
- Fra dødball, rullende mot /fra – fra venstre – høyre
- Der ball kommer over bakkehøyde – kontroll
- Overtallsspill – avslutning
- Dødball – frispark foran mål, corner
- Keeperen
- Lagets avslutningsrituale
Målet for trenerne skal være å skape gode opplevelser for flest mulig før, under og etter treninger og kamper. Hvordan skal vi få det til?
Trenernes huskeliste – for å få til den gode økta:
Alle trenere kan innholdet og hvem som skal gjøre hva
All organisering av øvelser skjer i forkant av treninga. Ny organisering skjer mens spillerne er i gang.
Formasjon, – slik ønsker vi å spille:
- K-2-3-1, – utvider diamanten fra femmerfotballen
- Se rollebeskrivelser i vedlegg
- Utvikling av delferdigheter – teknikk
- Differensiering i treningsøkta
- Hva differensiering er og ikke er